Tip 4 in de reeks “Nek issues, maak er geen halszaak van!” 

Het behandelen van klachten in nek en schouders zijn twee van mijn specialisaties. Ik help mensen zoals jij die pijn ervaren en problemen ondervinden in beweging van nek en schouders. Ik geef tips in 4 blog artikelen in de reeks “Nek issues, maak er geen halszaak van!” De tips hebben uitsluitend betrekking op nek en schouders. Door deze informatie aan te bieden help ik je op weg om verlichting te vinden voor jouw klachten.

In deze laatste tip van 4 geef ik je een idee welke omgevingsfactoren van invloed kunnen zijn op je nek- en schouderklacht. Je leest waar je op moet letten en mogelijk verbetering kan aanbrengen, zodat je klachten kan voorkomen of verminderen.

Stoel

 

Rechtop zitten

Zorg dat je goed rechtop zit in je stoel en dus niet onderuit hangt. Nek recht, rug recht en schouders naar achteren. Het is overigens niet erg als je achterover hangt in een stoel die in zijn geheel meebeweegt.

Dynamisch zitten

Als je vaak last hebt van je nek is het beste om dynamisch te zitten; dit houdt in dat je zeer regelmatig je zithouding aanpast. Dynamisch zitten is misschien wel de belangrijkste tip bij nekpijn.

Nek- en armleuningen

Zorg dat je op een stoel zit waarvan de rugleuning en armleuningen kunnen bewegen. Dus niet een kruk of houten eetkamerstoel.

Ergonomische stoel

Wat nog beter is, is een ergonomische stoel. Dit is een stoel die volledig aan de maten en karakteristieken van jouw lichaam kan worden aangepast. Een super-efficiënte tip tegen nekpijn dus.

 

 

Laptop en pc gebruik

 

Laptop standaard

Werk niet langer dan twee uur aan een stuk achter een laptop of gebruik een laptopstandaard om je laptop hoger te zetten en te laten functioneren als desktop.

Losse muis

Gebruik bij voorkeur een losse muis en een los toetsenbord als je altijd een laptop gebruikt; nekpijn en nekklachten komen namelijk vaker voor bij mensen met een laptop!

Bovenrand beeldscherm op ooghoogte

Zorg dat de bovenkant van je beeldscherm op ooghoogte zit en dat je dus niet te ver naar boven of naar beneden moet kijken. Daar krijg je namelijk erg snel nekpijn en/of een stijve nek van.

 

 

Nek in de ligstand

 

Matras en kussen

Als laatste in deze serie geef ik je de tip mee dat een goed matras en kussen zeer essentieel zijn voor een ontspannen nachtrust en dus een pijnvrije nek en lichaam!

Laat je goed informeren over de verschilende matrassen en kussens en kies een product dat bij je lichaam (postuur) past! Als je nek- en schouderspieren ’s nachts niet goed kunnen ontspannen, krijg je spanning in diverse spieren, wat je klachten veroorzaakt.

Ergonoom inschakelen

Als jij binnen een groot bedrijf werkt, dan is er vast een interne of externe ergonoom werkzaam. Een ergonoom kan je professionele tips bij nekklachten of andere lichamelijke klachten geven en bovendien aanpassingen doorvoeren in je werksituatie om nekpijn in het vervolg te voorkomen.

Elk uur benen strekken

Daarnaast zou je elk uur even je benen moeten strekken; bijvoorbeeld door drinken te halen of een mini wandelingetje te maken. Beweging zorgt dat spieren niet verkrampen of verstijven.

Micropauzes

Neem elk uur minimaal 5 minuten een pauze door op te staan en even iets anders te gaan doen. Dit is een ideale tip om nekpijn en nekklachten te voorkomen.

Knieholten niet strak tegen stoel

Zorg dat er meer dan 5 cm zit tussen je kuit- en knieholten en de stoel waar je op zit. Als je knieholten strak tegen je zitvlak aanduwen, is een optimale, ergonomische zithouding sowieso niet mogelijk.

 

Ga voor jezelf goed na hoe jouw omgevingsfactoren zijn, er valt wellicht winst te behalen!

 

 

Heb je na het lezen en uitvoeren van deze reeks tips niet voldoende resultaat dan kan je altijd vrijblijvend contact met mij opnemen en horen of ik je verder kan helpen met je nek- en schouderklachten.

Pin It on Pinterest