Tip 1 in de reeks “Nek issues, maak er geen halszaak van!” 

Behandelen van klachten in nek en schouders zijn twee van mijn specialisaties. Ik help mensen zoals jij die pijn ervaren en problemen ondervinden in beweging van nek en schouders. Ik geef tips in 4 blog artikelen in de reeks “Nek issues, maak er geen halszaak van!” De tips hebben dus uitsluitend betrekking op nek en schouders. Door deze informatie aan te bieden help ik je op weg om verlichting te vinden voor jouw klachten.

u

Herken jij je hierin:

Ik voel mij vaak beperkt door pijn en spanning in mijn nek

u

Verlang jij naar:

Een pijnvrij en ontspannen gevoel in nek en schouders?

N

Ontdek hoe je:

Met tips je nek- en schouderklachten kan verminderen

 

Lees hier tip 1 in de reeks:

“Nek issues, maak er geen halszaak van!”

Ga aan de slag!

 

Een holistische benadering zoals acupressuur helpt jouw klacht te verminderen

Fijn dat je de stap gezet hebt om met mijn tips je nekklachten zelf aan te pakken! Nu je last hebt van een pijnlijke, stijve nek of in ieder geval een nek waarin je een flinke bewegingsbeperking van je hoofd ervaart. Misschien heb je ook schouders die strak en gespannen aanvoelen of spanning die meer naar beneden je rug intrekt. Hoofdpijn zal waarschijnlijk voor jou geen uitzondering zijn.

Ik ga je in tip 1 helpen om vier specifieke drukpunten (acupunctuurpunten) op te zoeken in je nek en op je schouders die je met je vingers kan indrukken om je klachten te verminderen. Eigenlijk zijn het acht punten, 4 aan elke kant van je wervelkolom, gespiegeld als het ware. De juiste druk van je vingers (acupressuur) hierbij is precies zo stevig dat het nog draaglijk voor je aanvoelt. Van belang is dat je niet gespannen zit of staat, als dat het geval is moet je de druk die je vingers geven verminderen. Het zou fijn zijn als iemand je hierbij kan helpen, zodat jij beter kan ontspannen.

Klop eerst met de rechterhand op je linkerschouder, net naast je nek. En vervolgens ook met de linkerhand op je rechterschouder.

Buig je vingers tot een soort boogjes en leg ze over je schouders: links op links, rechts op rechts. De pinken liggen zo mooi langs de nek. Zoek nu je pijnlijke plekken direct boven de schouderbladen. De ellenbogen hangen, zodat je geen druk hoeft uit te oefenen en het gewicht van je armen het werk doet. Houdt de drukpunten 2-3 minuten vast en blijf daarbij diep inademen en langzaam uitademen. Zet je vingers vervolgens boven op de schouders en houdt de drukpunten weer 2-3 minuten vast, diep inademen en langzaam uitademen. Let op: ben je zwanger dan kun je dit punt beter vermijden!

 

Net onder de schedelrand zitten de 2 andere drukpunten: Plaats je duimen midden op het achterhoofd in een holte van de richel waar de schedel overgaat in de nek. Druk hierin met de duimen om hoofdpijn en pijn in de nek, ogen, oren, neus en keel te verminderen. Houdt deze drukpunten 2-3 minuten vast en adem diep in en langzaam uit.

Verplaats vervolgens de duimen iets richting de oren tot bij de volgende holte. Dit is een van de belangrijkste punten op het hoofd. Dit drukpunt helpt tegen alle vormen van hoofdpijn, inclusief migraine, maar ook bij oogklachten, oorklachten, nekpijn en duizeligheid. Houdt weer 2-3 minuten vast en adem diep in en langzaam uit.

Herhaal de oefeningen regelmatig, doordat problemen vaak ontstaan door opeenstapeling van stress. Ik wens je veel succes met het uitvoeren van deze eerste tip, waardoor jezelf gaat werken aan het verminderen van jouw klachten!

Door op deze link te klikken wordt duidelijk hoe je de juiste posities vindt voor de drukpunten, het filmpje is in het Engels gesproken.

http://www.youtube.com/watch?v=Orkrm_JIBlg&list=PLMi8EkooYPK3zQKN7ttaJhepR9cXi1Bhq&index=13

 

In mijn volgende blog in de reeks “Nek issues, maak er geen halszaak van!” geef ik je tip 2 om je nek- en schouderklachten te verminderen.

Pin It on Pinterest